Orthex Group Oyj:n sijoittajaviestinnän ja näkyvyyden parantaminen
- Aloitteen jättäjä Jari Valtanen
- Aloite jätetty 11.4.2025
- Aloite sulkeutui 31.5.2025
- Yhtiö Orthex Group Oyj
- Allekirjoituksia 9
- Osakemäärä 25702
Tausta
Orthex Group Oyj listautui Helsingin pörssiin maaliskuun lopulla vuonna 2021. Yhtiö on listautumisesta lähtien julkaissut tulosinfot neljännesvuosittain. Edelleen listautumisen jälkeen yhtiön toimitusjohtaja on osallistunut seuraaviin yhtiön tunnettuutta parantaviin sijoittajille suuntautuviin tapahtumiin tai tilaisuuksiin:
– Pörssisäätiön pörssi-ilta 16.11.2021
– Inderesin ROAST 23.5.2022
– Inderesin kuluttajatuote-ilta 11.6.2024.
Edellä todetut tilaisuudet ovat olleet verkon yli katsottavissa olevia lähetyksiä. Tämän reilun neljän pörssivuoden aikana yhtiö on siis osallistunut sijoittajille suunnattuihin webcasteihin vähemmän kuin kerran vuodessa. Lisäksi yhtiö ei ole tietojeni mukaan osallistunut kertaakaan esimerkiksi sijoitusmessuihin tai vastaaviin tapahtumiin tai järjestänyt sijoittajille ja analyytikoille suunnattua pääomamarkkinapäivää, jossa yhtiö voisi kertoa ja viestä yhtiön strategiasta tai liiketoiminnasta tarkemmin. Yhtiön sijoittajasuhteista vastaavat yhtiösivujen mukaan toimitusjohtajan lisäksi talousjohtaja.
Sijoittajaviestinnän merkitys
Sijoittajaviestinnällä on yhtiön ja sijoittajan välistä luottamusta herättävä sekä rakentava vaikutus. Sijoittajaviestinnän tavoitteena on viestiä selkeästi eri sidosryhmille yrityksen suunnitelmia tavoitteidensa saavuttamiseksi. Sillä pyritään turvaamaan yhtiön osakkeen arvostus ja lisäämään sekä ylläpitämään sijoittajien kiinnostusta. Sijoittajaviestinnällä vahvistetaan sijoittajien luottamusta yhtiöön sekä rakennetaan yhtiön mainetta. Sijoittajaviestinnällä voidaan myös kommunikoida yrityksen tarinaa, visiota ja missiota sijoittajille, potentiaalisille sijoittajille sekä muille sidosryhmille.
Kuten edellä todettu, yhtiö hoitaa kyllä lakisääteisen velvollisuutensa mallikkaasti. Sen sijaan yhtiön niin sanotussa vapaaehtoisessa sijoittajaviestinnässä, eli toisin sanoen sen pakollisen tiedottamisen lisäksi, on toivomisen varaa. Vaikka olen seurannut yhtiötä alusta asti ja ollut mukana osakkeenomistaja listautumisannista alkaen, on vaikea tunnistaa esimerkiksi, mitä viestintäkanavia yhtiö käyttää tähän muuhun vapaaehtoiseen viestintään. Yhtiöllä on vahva brändi, joka tukee ja toimii osana yhtiön viestintää asiakkaiden suuntaan. Muotoilupalkintojen voittamisesta, uusiutuvien raaka-aineiden käyttäminen tai vastaavista kertominen eivät kuitenkaan täytä kaikilta osin sijoittajien tiedon tarvetta esimerkiksi sijoituspäätöksen tekemisen tukena.
Yhtiön vapaaehtoinen sijoittajaviestintä onkin näyttäytynyt pitkälti erilaisina vastuullisuuteen liittyvinä ESG-raportteina ja muina julkaisuina. Määrällisesti eniten yhtiön osakkeenomistajia löytyy kuitenkin kotitalouksista (yli 33 %). En ole aivan vakuuttunut, että kotitaloudet ovat näille ESG-raporteille täydellisin kohderyhmä. Tarkoitus ei ole vähätellä vastuullisuusraporttien tärkeyttä, vaan antaa ainoastaa esimerkki siitä, miten sijoittajaviestintä ja kohdeyleisö eivät tässä kohtaa optimaalisesti.
Ehdotus Orthex Group Oyj:n sijoittajaviestinnän ja näkyvyyden parantamiseksi
Esitän, että yhtiö
1. laatii sijoittajaviestintästrategian ja – suunnitelman, jossa sijoittajaviestintää ja sen tarkoitusta kirkastetaan palvelemaan mahdollisimman hyvin eri sidosryhmiä, mukaan lukien nykyiset ja tulevat osakkeenomistajat
2. avaa sijoittajaviestinnästä ja sijoittajasuhteista vastaavan tehtävän ja rekrytoi kokeneen asiantuntijan kyseiseen tehtävään
3. hankkii lisää esimerkiksi maksullista analyysiä markkinoilla toimivilta tunnetuilta toimijoilta yhtiön tunnettuuden parantamiseksi
4. järjestää viimeistään vuoden 2026 maaliskuun loppuun mennessä ensimmäisen pääomamarkkinapäivän
5. lähettää edustajansa kertomaan yhtiöstä sijoituskohteena sekä vastailemaan sijoittajien kysymyksiin vuosittain erilaisiin kotimaisiin sijoittajatapahtumiin, kuten Sijoitusmessut ja Sijoittaja 202X – tapahtumiin.
Orthex Oyj:n vastine aloitteeseen:
Kiitos osoittamastanne kiinnostuksesta yhtiötä kohtaan ja arvokkaasta palautteesta yhtiön sijoittajaviestintään liittyen.
Orthexin sijoittajaviestinnän pääperiaatteet ovat avoimuus, oikea-aikaisuus, luotettavuus, läpinäkyvyys, johdonmukaisuus, ymmärrettävyys ja tasapuolisuus.
Kuten aloitteessa todetaan, yhtiö julkaisee tulosinfot neljännesvuosittain ja yhtiön johto kertoo tuloksesta kaikille sijoittajille avoimessa webcast-lähetyksessä kvartaaliraportin julkaisun jälkeen. Kutsut ja osallistumislinkit näihin webcast-lähetyksiin toimitetaan sijoittajille suunnattuina lehdistötiedotteina ja LinkedIn-viesteinä aina viikkoa ennen kyseistä lähetystä, minkä lisäksi tilaisuuksiin voi ilmoittautua yhtiön verkkosivujen kautta. Tallenteet ja esitykset kyseisistä tulosinfoista ovat saatavilla yhtiön verkkosivuilla listautumisesta lähtien. Sijoittajat voivat tilata yhtiön pörssi- ja lehdistötiedotteet omaan sähköpostiinsa yhtiön verkkosivuilla.
Aloitteessa mainittujen tapahtumien lisäksi yhtiön johto on osallistunut useita kertoja vuodessa esimerkiksi Indereksen, SEB:n ja Carnegien järjestämiin sijoittajatilaisuuksiin. Seuraava vahvistettu sijoittajatapahtuma on Pörssin avoimien ovien ilta elokuun 27. päivä: Tapahtumat | Nasdaq Helsinki Avoimet Ovet 2025 | Nordnet. Toivotamme kaikki yhtiöstä kiinnostuneet sijoittajat tervetulleiksi keskustelemaan yhtiön strategiasta ja liiketoiminnasta tarkemmin.
Yhtiön sijoittajasuhteista vastaavat toimitusjohtaja ja talousjohtaja. Yhtiön sijoittajaviestinnästä vastaa yhtiön markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja. Yhtiön koko huomioon ottaen on katsottu riittäväksi, että vastuu sijoittajasuhteista ja -viestinnästä on jaettu näiden kolmen johtajan kesken.
Vastuullisuus on Orthexin strategian ytimessä ja edistyminen vastuullisuustavoitteissa ja niistä raportointi kertoo samalla yhtiön strategian toteuttamisesta. Vastuullisuustyöstä raportointi on yhtiön saaman palautteen perusteella tärkeää yhtiön asiakkaille ja kuluttajille. Näitä kuluttajia on myös kotitalouksissa, joita on määrällisesti eniten yhtiön osakkeenomistajista.
Yhtiötä seuraavat tällä hetkellä Nordean, Carnegien ja Inderesin analyytikot. Seuraajien määrää arvioidaan vuosittain ja toistaiseksi tämä määrä on katsottu riittäväksi.
Yhtiö ei ole listautumisen jälkeen järjestänyt pääomamarkkinapäivää. Yhtiön hallituksessa keskustellaan säännöllisesti tällaisen päivän järjestämisestä, mutta yleensä pääomamarkkinapäivä järjestetään silloin, kun yhtiöllä on jotain uutta kerrottavaa esimerkiksi strategiaan tai uudelleenjärjestelyihin liittyen.
